Alles geregeld voor 1 vaste prijs Makkelijk online invullen Complete notariële akte

Zo werkt het

Stap2 Erfrecht
1. Beantwoord thuis de vragen
Stap1 Erfrecht
2. De notaris maakt het in orde
Stap3 Erfrecht
3. Alles is goed geregeld

arrow
Zo werkt het stap voor stap

U regelt de verklaring van erfrecht in 3 eenvoudige stappen. U hoeft hiervoor niet naar de notaris. 

Stap 1. Online invullen

Online geeft u aan of er een testament is en hoeveel erfgenamen. Vervolgens klikt u op bereken mijn prijs. Vervolgens klikt u op start. U hoeft bij NuNotariaat niets te uploaden of mee te sturen. Wij vragen alleen naar de gegevens van de aanvrager, overledene en erfgenamen (naam, geboortedatum, geboorteplaats).

Stap 2. De notaris gaat aan de slag

De notaris stuurt u binnen twee werkdagen een mail en zal nadere informatie bij u opvragen (bijvoorbeeld een scan van het testament). De notaris gaat alle noodzakelijke informatie controleren en checken bij relevante registers en maakt uw verklaring van erfrecht op. Per mail en telefonisch heeft u contact met de notaris over het verloop van het dossier. U heeft zelf een grote invloed op de snelheid door de notaris op verzoek de benodigde informatie aan te leveren. 

Stap 3. Uw akte is geregeld

U ontvangt een officieel afschrift van de akte per mail of via uw online dossier bij de notaris. Hiermee kunt u zaken bij de bank of andere officiële instelling regelen waarvoor een verklaring van erfrecht gevraagd wordt. 

arrow
Eventuele extra kosten bovenop het bedrag dat u online afrekent

Voor wat betreft de extra kosten bovenop het bedrag dat u online afrekent, wordt onderscheid gemaakt tussen de situatie dat er wel en dat er geen testament is. 

Bijkomende kosten zonder testament

  • De erfgenamen regelen zelf de legalisatie van de handtekening op de verklaring van erfrecht (de notaris legt u uit hoe dat werkt). Daarvoor gaan de erfgenamen individueel naar een notaris of een gemeentebalie om zich te legitimeren. De kosten zijn bij de gemeente vaak maar zo’n 15 euro per legalisatie.
  • Gemeentelijke leges. De notaris brengt u apart de gemeentelijke leges in rekening. Deze zijn afhankelijk van de gemeente maar maximaal 69 euro.
  • Als er meerdere erfgenamen zijn dan is het soms gewenst om iemand aan te wijzen die gemachtigd is de boedel af te wikkelen. Dit hoeft niet, het mag. Per volmacht rekent de notaris 50 euro.
  • Als er een eigen woning is die moet worden ingeschreven op naam van een erfgenaam dan kost dit 95 euro extra. Dit brengt de notaris u apart in rekening.
  • Als de erfenis beneficiair wordt aanvaard dan wordt 130 euro griffierechten in rekening gebracht en rekent de notaris een minimale vergoeding van 75 euro voor de werkzaamheden (dit hangt sterk af van de complexiteit, mailt u ons als u hier vooraf meer zekerheid wilt krijgen).

Bijkomende kosten met testament

De bijkomende kosten die gelden als er geen testament is, zijn ook aan de orde als er een testament is. Overige bijkomende kosten zijn afhankelijk van de inhoud van het testament. De inhoud van het testament beoordeelt de notaris van NuNotariaat gratis.

  • Als er een tweetrapsmaking in zit dan moeten de verwachters worden aangeschreven (35 euro per verwachter).
  • Als er een legaat in het testament is opgenomen dan moeten de legatarissen worden aangeschreven door de notaris (35 euro per legaat).
  • Als het testament onvindbaar is dan moet de notaris dit voor u opvragen, de notaris berekent aan u door wat de notaris die het testament bewaart daarvoor rekent (meestal zo rond de 50 euro). 

arrow
Prijsverschil met andere (online) aanbieders

Bij NuNotariaat kunt u uw verklaring van erfrecht zeer voordelig regelen. Dat komt omdat wij een groot deel van het proces digitaliseren en de notaris efficient aan de slag kan gaan.  Dit scheelt veel notaristijd en dus kosten. 

Een verklaring van erfrecht is verder een volstrekt standaard akte. Het is dus niet zo dat u bij de ene notaris een betere verklaring van erfrecht krijgt dan bij de andere. Dat komt ook omdat alle checks via de notariële systemen lopen. Betaalt u veel meer voor een verklaring van erfrecht dan komt dat doordat:

  1. Uw situatie heel bijzonder is waardoor de notaris er meer tijd aan moet besteden (denk aan ontraceerbare erfgenamen of ruzies).
  2. De notaris minder efficiënt werkt daardoor deze veel meer tijd kwijt is.
  3. De notaris meer verdient aan een verklaring van erfrecht.

arrow
Wat moet ik doen als klant?

U vult online de naam, geboorteplaats en geboortedatum in van:

  • de erfgenamen, 
  • de aanvrager (u), en 
  • de overledene. 

De eerste stap is dus heel snel gezet. Als de notaris deze aanvraag heeft ontvangen, zal de notaris afhankelijk van de situatie aanvullende gegevens vragen. Het kan gaan om bijvoorbeeld een testament of een scan van de legitimatiebewijzen van de erfgenamen. U krijgt een mail van de notaris met nadere instructies. Deze mail ontvangt u uiterlijk binnen twee werkdagen nadat u op www.nunotariaat.nl uw gegevens heeft ingevoerd en heeft afgerekend. 

Nadat de notaris van u de gevraagde informatie heeft ontvangen, gaat de notaris aan de slag. Als de notaris klaar is met het opmaken van de verklaring van erfrecht, dienen de handtekeningen van de erfgenamen nog te worden gelegaliseerd. De erfnamen kunnen dat individueel regelen bij de gemeentebalie van de gemeente waar de desbetreffende erfgenaam woont. De notaris zal u instructies geven als het zover is. Het is van belang dat alle erfgenamen de gelagaliseerde handtekeningen zo spoedig mogelijk retourneren aan de notaris.

Als aan alle formaliteiten is voldaan, krijgt u een digitaal afschrift van de verklaring van erfrecht waarmee u de gewenste stappen kunt zetten. 

Zoals u ziet is de procedure niet ingewikkeld. Wel kost het wat tijd omdat de notaris zeer veel registers moet checken en navraag moet doen. Een verklaring van erfrecht kost doorgaans zo'n 4 weken tijd voordat deze klaar is.

arrow
Annuleren hoe werkt dat?

Als u op www.nunotariaat.nl de gegevens heeft ingevoerd en betaald, kunt u nog gewoon kosteloos annuleren (u krijgt dan uw geld terug). Na de betaling op onze website ontvangt u binnen twee werkdagen van de notaris per mail het verzoek om verdere gegevens aan te leveren. U kunt dat rustig op uw gemak doen en inventariseren. U kunt ook dan nog altijd kosteloos annuleren. Pas als u de gegevens naar de notaris heeft gezonden, gaat de notaris met uw dossier aan de slag en kunt u niet meer kosteloos annuleren. 

Vraag een gratis en vrijblijvend informatiepakket aan